Vi Håller Rent är Sveriges största skräpplockaraktivitet med hundratusentals deltagare varje vår. Tillsammans gör vi våra samhällen, vår natur och våra vatten lite finare – och visar samtidigt att skräp inte hör hemma någon annanstans än i papperskorgen.
Alla skolor och förskolor samt barn- och ungdomsföreningar som anmäler sig till Vi Håller Rent får kostnadsfritt pedagogiskt material via kommunen om ni anmäler er senast den 24 mars 2019.
Anmälan görs på hsr.se/vi-haller-rent Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
På hsr.se/vhr2019/kommuner Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. hittar ni all information om hur materialet delas ut i er kommun, hur ni blir av med skräpet ni plockat och om det ordnas någon spännande aktivitet i kommunen
Pedagogiskt material om skräp och återvinning
Årets pedagogiska material heter Skräplabbet och är helt digitalt. Materialet går att integrera med flera ämnen och är en engagerande, rolig och utvecklande del av undervisningen kopplat till miljö och hållbarhet.
Mer om det pedagogiska materialet finns på hsr.se/vi-haller-rent/pedagogiskt-material Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. »
Var med i Vi Håller Rent och vinn fina priser
Vi har i år ett pris till alla barn i den kommun som har engagerat flest små skräpplockare; en spelning med glädjespridarna Electric Banana Band och bröderna Norberg. Håll utkik på hsr.se/vi-haller-rent Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. då ett antal andra tävlingar presenteras med många roliga priser
Del 1 – Skolans värdegrund och uppdrag
Genom ett miljöperspektiv får de (eleverna) möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling
Avsnitt 2.1 – Normer och värden
Skolans mål är att varje elev visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.
Avsnitt 2.2 – Kunskaper
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling.
Avsnitt 2.2 – Kunskaper
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället
Del 1 – Förskolans värdegrund och uppdrag
Hållbar utveckling samt hälsa och välbefinnande
En positiv framtidstro ska prägla utbildningen. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö och till natur och samhälle. Barnen ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig.
Avsnitt 2.1 – Normer och värden
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla ett växande ansvar och intresse för hållbar utveckling och att aktivt delta i samhället.
Avsnitt 2.2 – omsorg, utveckling och lärande
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: