I maj hade Kvarndammskolan i Hovmantorp en gemensam läsdag. Hela skolan, från förskoleklass till årskurs sex samt fritidshemmet, deltog. Syftet med dagen var att stimulera elevernas läsintresse och att vara läsande förebilder.
Forskning visar att barns och ungas intresse för läsning påverkas starkt av läsande förebilder. Vi ville med denna dag bidra till att utveckla läskulturen på vår skola. Det är ett led i att synliggöra det vi har diskuterat och arbetat med i läslyftet och att utveckla det språkutvecklande arbetssättet.
Dagen inleddes med en gemensam invigning. Rektorn höll ett fint tal och musikläraren spelade vacker musik. Personalen sjön en ”hyllningssång” till Astrid Lindgren (Idas sommarvisa). Vi fick även ta del av den roliga teatern ”Moderna Bockarna Bruse”, som spelades upp av några talanger i personalen. När eleverna lämnade invigningen blåstes läsbubblor på dem.
Under dagen fick alla årskurser träffa tre av Lessebo kommuns skolbibliotekarier för att ta del av teater som utgick från någon bok. Teatrarna var anpassade för respektive ålder. Detta var ett trevligt och välkommet inslag. Många klasser gjorde ett musikquiz med vår musiklärare och i hembygdsparken fanns en tipsrunda med litteraturfrågor.
Eleverna fick träffa sina fadderklasser för att göra något tillsammans i läsningens tecken. Tvåorna läste till exempel upp sina egna faktatexter om planeterna för femmorna. Treorna läste folksagor för förskoleklasserna och diskuterade dem efteråt. Några läste även egna dikter och faktatexter om djur.
Varje klass hade också egna läsaktiviteter i sina klassrum som t ex högläsning, textsamtal, egen läsning, lyssnade på radionoveller eller inlästa böcker på Barnradion. I flera klassrum fanns det ett läsbord som eleverna kunde välja ifrån, t ex skönlitterära böcker, faktaböcker, tidningar, rebussagor, deckargåtor, engelska böcker och digitala böcker som eleverna skrivit själva (lessebo.viskriver.nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.). Eleverna hade med sig gosedjur, kuddar och filtar. Det fanns läskojor där de kunde krypa in och läsa. En del gjorde också egna myshörn.
På fritidshemmet fick förskoleklasselever och ettor uppleva teatern ”Rödluvan och vargen”. Treorna gick till biblioteket och läste. Alla på fritids hade möjlighet att lyssna på ljudböcker.
Runt om på skolan fanns det olika texter att läsa. I matsalen låg det till exempel gåtor på borden. Skolan var även dekorerad på olika sätt, allt för att göra dagen extra festlig.
Det som många elever uppskattade allra mest var möjligheten att få läsa en längre stund. De kunde då sjunka in djupt i sina böcker och verkligen njuta. Det var en lyckad och mycket uppskattad dag.
Eva Nyqvist – handledare i läslyftet
Anne Lundstedt – förstelärare i språkutvecklande arbetssätt på Kvarndammskolan