I maj förra året hade vi en läsdag på Kvarndammskolan. Den föll så väl ut att önskemål kom från både elever och personal att vi i år skulle ha en hel läsvecka. Det nappade vi på och under vecka 17 genomförde vi denna läsvecka.
Veckan inleddes på världsbokdagen den 23 april med gemensam invigning för hela skolan. Läderlappen, Spindelmannen och Stålmannen tog emot och hälsade oss välkomna. Vi började med att alla läste en stund i en medhavd bok. Det var en härlig känsla. Sedan invigningstalade rektor Madeleine Johansson. Därefter fick vi höra en saga utan slut innan vi gick ut i läsveckan genom de magiska läsbubblorna.
Varje dag under veckan hade sin egen genre: spänning, djur, fakta, vänskap/kärlek och fantasy. Eleverna fick dessa dagar en liten inblick i de olika genrernas särdrag och de fick lyssna på högläsning. Vårt glasskåp fylldes varje dag med nya böcker och ett ordmoln om genren.
Hela onsdagen var vår skolbibliotekarie Emelie på plats i skolbiblioteket. Många elever passade på att tillbringa någon stund av dagen där och flera av dem lämnade boktips.
Veckan fylldes med många olika lässtimulerande aktiviteter. Eleverna fick t ex läsa böcker, tidningar, tidskrifter, dikter, instruktioner, e-böcker och lyssna på radioberättelser. De tränade rap, sång och teater. Pedagoger spelade teater för sina elever. SVA-elever från tvåan läste en omgjord saga för årskurs ett och treorna läste högt för förskoleklasserna. Några fick lyssna på sagor på engelska. Många gjorde en kahoot med blandade litteraturfrågor. Vi tittade på filmade boktips från elever, personal och författare. Flera klasser hade läsmysdagar då eleverna hade tagit med filt, kudde eller gosedjur.
Det var en vecka som jag och många med mig hoppas blir en tradition.
Anne Lundstedt
Förstelärare i språkutvecklande arbetssätt för alla elever på Kvarndammskolan
läsåren 16/17 och 17/18