I Lessebo kommun har varje förskola och skola olika aktiviteter där förenings- och arbetsliv är involverade.
SKAL (skola-arbetsliv) -modellen fungerar som ett årshjul där olika aktiveter är inbokade.
Nytt för detta läsår är att alla elever i årskurs 4 besöker ett teknikföretag. Först ut var eleverna på Lustigkulla skola.
Innan besöket på Hartwich mekaniska fick eleverna förbereda sig genom att svara på ett antal frågor om företaget och produktionen.
Eftersom Hartwich mekaniska sysslar med legotillverkning fick eleverna ta reda på vad som menas med just legotillverkning.
Eleverna fick även ta reda på vilka två huvudsakliga ämnen som stål består av och beräkna avstånd från olika orter i Europa där företaget köper sitt stål ifrån.
Utbildningskrav och matematikkunskaper
Under besöket ställde eleverna bland annat frågor om vilken slags utbildning som krävs för att jobba i företaget. Gymnasieutbildningar som är passar bra är Industritekniska programmet och Tekniska programmet.
Eleverna ställde också frågor till Anders vilka matematikkunskaper som behövs i arbetet.
- Att kunna de fyra räknesätten är väldigt viktigt, sen krävs det högre nivåer på mattekunskaperna beroende på vad man jobbar med i företaget, säger Anders. Det är också viktigt att kunna läsa av en ritning och kunna programmera de olika maskinerna.
3D-skrivare och avancerade mätverktyg
Eleverna fick se företagets 3D-skrivare. Den används för att skriva ut en modell av detaljen innan den går i produktion.
- Ibland behövs specialverktyg för att svarva en kant med en speciell vinkel. Då är det bra att skriva ut detaljen i plast först och mäta modellen för att sedan beställa just det verktyget till maskinen som ska svarva.
Hartwich mekaniska har också en mätmaskin som med precision mäter av detaljer i produktionen. Roboten är kopplad till en dator där man kan se om måtten är godkända. Lyser det grönt är det okej, är det rött får man göra ändringar.
Företagets robot
Mikael Hartwich som är företagets produktionstekniker visade roboten för eleverna. Eleverna fick titta på och hålla i detaljerna som roboten staplade upp på en lastpall. Framför roboten var ett osynligt säkerhetsstaket som började larma om man gick igenom det.
Kan stål krympa?
Mikael Hartwich visade även hur man får ett verktyg att inte röra på sig inne i en maskin. Först hettar man upp en stålcylinder så att stålet utvidgas av värmen, när den är varm sätter man ner verktyget i cylinderns hål. Efter det flyttas allt till ett litet kylskåp. Hålet krymper och verktyget sitter fast.
Viktiga delar i en flaggstång
Hartwich mekaniska tillverkar vevanordningen för linan inuti en flaggstång.
Här fick eleverna se alla delar som vevanordningen innehåller samt hur de monteras ihop för att fungera.
Eleverna fick i uppgift att efter besöket kolla på de flaggstänger som är vid hotellet i Kosta då dessa har just denna vevanordning inuti sig.
Under besöket ställde eleverna också frågor om arbetsmiljö som buller och eventuella skador.
- Det är väldigt sällan något händer och har nåt hänt har det varit små skärsår i fingrarna om man inte har varit försiktig, säger Anders.
Eleverna var mycket nöjda med besöket hos Hartwich mekaniska. De hade roligt och tiden gick väldigt fort. De har också fått med sig kunskaper om vad man kan tillverka av stål, hur stål beter sig vid upphettning och att ett enda företag sällan gör allt som är i en färdig produkt. Varje företag bidrar med sina delar och företag samarbetar också med varandra vid behov.
Stort tack till Hartwich mekaniska i Kosta!
På återseende nästa läsår med nya elever i årskurs 4!