Digitaliseringen startade inte 2018!
Den startade i och med att den första datorn uppfanns, alltså för en himla massa år sedan. Därmed är det också en hel del lärare som har jobbat med digitala verktyg i sina klassrum under ganska lång tid och också kanske en hel del som inte gjort det.
Det som avgjort hur mycket digital undervisning som kommit eleverna tillhanda har varit den enskilde lärarens intresse och de skrivningar om digitala verktyg som funnits sedan tidigare.
Nu har de digitala verktygen fått större utrymme i och med de nya skrivelserna i läroplanen och det tycker jag är bra! Nu ska det arbetas mer digitalt i skolan.
Men….kanske känner många lärare som jag att det finns en djungel av IT-verktyg! Hur ska jag hinna med att få koll på och prova alla dessa? Lugn! Det går inte. Lika lite som man kan ha koll på alla de traditionella läromedel som finns ute på marknaden.
Det är viktigt att börja med att fundera över vad det står i läroplanen, vad handlar det egentligen om? Förmodligen kommer många lärare att upptäcka att de redan gör mycket av det som står i de nya skrivelserna.
I läroplanens första del, under skolans värdegrund och uppdrag står det bl.a. eleverna ska ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik. Det behöver vi lärare också ha. Att vara kritisk är inte samma sak som att vara teknikfientlig, däremot att vi behöver fundera över vårt val av digitala verktyg. Idag bombarderas vi av appar, digitala läromedel och sajter som vill att vi ska använda just deras idé.
Många aktörer är snabba att hänga på skolans digitalisering och många har ett syfte – just det, tjäna pengar. En del lovar helhetslösningar så att det låter som om läraren aldrig mer ska behöva planera en enda lektion till! Här gäller det verkligen att vara källkritisk.
Hur ska man då tänka kring val av digitala verktyg? Ja, först måste man läsa in sig på vad det står i läroplan.
Vilka nya skrivningar finns det?
Man måste försöka skaffa sig en helhetsbild över vad som är tanken med digitaliseringen i skolan.
Inte helt lätt, jag vet. Om man som lärare börjar med att läsa läroplan och centralt innehåll i sina ämnen och funderar över vad man kanske redan gör digitalt och reflekterar över om det går att utveckla har man kommit en bra bit på väg.
Nästa steg är att läsa kommentarmaterialet ”Få syn på digitaliseringen i…” Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för det stadie man arbetar i och som finns på skolverkets hemsida.
I kommentarmaterialet för grundskolan står det bl.a:
”Vidare behöver undervisningen medvetet organiseras och genomföras så att de digitala verktygen verkligen används på ett sådant sätt att de stödjer elevernas lärande. Ett mer oplanerat användande av digitala verktyg och medier utan tydligt syfte och mål riskerar att försämra lärandet.”
Just det, ett mer oplanerat användande av digitala verktyg riskerar att försämra lärandet. Att sätta en dator, i-pad eller chrome book i händerna på eleverna utan tydligt syfte eller mål är inte att arbeta digitalt, då går det lika bra med papper och penna och läromedelsboken. Det gäller nämligen att tänka till när vi ska välja digitala verktyg. Om man tidigare aldrig jobbat med något digitalt verktyg så är det bättre att satsa hellre på ett där man tänkt igenom hur och vad det ska användas till än många ogenomtänkta.
Mitt tips är att se till att uppfylla första och minst en till av nedanstående punkter när man väljer digitalt läromedel:
Allt för ofta tenderar diskussionen att fastna vid hur många pc, chrome book eller ipad eleverna har tillgång till. Ja visst, det är en förutsättning för att kunna jobba digitalt att vi har tillgång till den rena hårdvaran.
Mitt tips där är att: försök att se till vad som finns, inte vad som inte finns.
Den interaktiva tavlan till exempel. Den känner jag att jag använder alldeles för lite, på ett interaktivt sätt. Så det kommer att vara mitt mål inför höstterminen, att lära mig den bättre. Jag vet att jag har en kollega som är väldigt duktig på detta så jag ska försöka fjäska mig till lite hjälp. Nedan finns en film där lärare tipsar om vad man kan mer tänka på vid val av digitala verktyg. Och kom ihåg att det viktigaste verktygen för elevernas lärande är fortfarande läraren och eleverna själva.
Monika Wingårdh Vik. Central förstelärare IT