Vi uppmärksammade barnboksveckan genom att eleverna i årskurs 4–5 gick till skolbibliotekarien och fick lyssna på en bilderbok som inledning på barnboksveckan. De hade också ett boksamtal om boken där. Därefter fick var och en av eleverna låna varsin barnbok.
I klassrummet läste de sen sin egna bok och fyllde i ett blad utifrån några lässtrategier. En del elever ville läsa sin barnbok högt för förskoleklassen, så de sattes ihop i 2 grupper.
Grupperna valde ut vilken bok de skulle läsa och fick sedan vid ett flertal tillfällen öva på att läsa boken innan de skulle gå till F-klass i slutet på veckan.
Det var mycket uppskattat av både lyssnarna och läsarna. Eleverna kom med egna idéer och utifrån dem så blev det olika arbetsuppgifter kopplade till barnboksveckan i klassrummet under veckan.
Några ritade en bild från boken, några gjorde venn diagram där de själva valde vilka karaktärer de skulle jämföra. Några jämförde med sig själva och några med något annat djur eller med sina egna föräldrar och även varandras böcker.
Tillsammans med årskurs 6 så hade vi också en sagostund i vårt skolbibliotek där jag läste en gammal saga som heter Fiskaren och hans hustru från 1812.
Vi pratade också om sagans budskap och vad vi trodde den ville säga.
Eleverna fick också öva muntligt framträdande under veckan. De hade stöd av det bladet de fyllt i angående händelse, miljö, huvudpersoner och den bild som de ritat. De fick öva några korta stunder för att förbereda sitt muntliga framträdande inför klassen. Varje elevs framträdande avslutades med ”two stars and a wish”. Det fungerade bra och det är mycket roligt att så många elever är delaktiga och ger sina kompisar respons.
Veckan avslutades med en GOTD om nordiska författare.
Några av elevernas tankar om veckan:
Bra, roligt, kul att läsa för f-klass och mysigt med sagosamling.