Nu finns materialet Bygga svenska för årskurserna 1-3, 4-6 och 7-9 samt för gymnasieskolans introduktionsprogram. Materialet är ett bedömningsstöd för att följa nyanlända elevers språkutveckling.
Under våren publicerade Skolverket bedömningsstödet Bygga svenska. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Materialet är ett stöd för att kunna göra löpande observationer i den ordinarie undervisningen och på så sätt följa nyanlända elevers lärande. Utifrån observationerna har man ett bra underlag för att ge relevant stöttning i språkutvecklingen. Samtidigt är det också ett bra underlag för att synliggöra det lärande och den utveckling som sker både för eleven själv och de lärare som arbetar tillsammans med eleven.
Materialet finns för årskurserna 1–3, 4–6 och 7–9 samt gymnasieskolans introduktionsprogram. Bedömningsstödet innehåller en modell med beskrivningar av elevens språkutveckling i fem steg. Vid bedömningen av språkutvecklingen ligger fokus på hur eleven använder sina språkliga kompetenser och hur de omsätts i undervisningen. De fem stegen motsvarar inte de olika kunskapskraven i ämnena svenska och svenska som andra språk utan är ett stöd för att visa och få syn på den utveckling som sker långt innan kunskapskraven nås. Det är viktigt att kunna hjälpa eleven att se sina framsteg redan som ny i språket.
”Kunskaper i svenska är viktiga för att ta till sig den övriga undervisningen i skolan och för att kunna vara delaktig i samhället. En kontinuerlig uppföljning av elevernas kunskaper – framför allt i svenska – är avgörande för att kunna utforma utbildningen efter de nyanlända elevernas individuella förutsättningar och behov.” (skolverket.se)
Material ger lärare möjlighet att observera och systematiskt iaktta elevernas förmågor inom områdena tala, lyssna, läsa och skriva och utifrån det utmana för att eleven ska nå nästa nivå i språkutvecklingen men också kunskapsutvecklingen. Med hjälp av materialet kan lärare även få syn på och utveckla den egna undervisningen.
Det hade varit intressant att få ta del av erfarenheter i användandet av materialet. Är det någon som har kommit igång och kan berätta om arbetet med bedömningsstödet? Vad fungerar bra? Har ni stött på svårigheter och hur har det i så fall löst sig? Hur upplever eleverna att få syn på sin språkutveckling? Dela gärna med er av era kunskaper och erfarenheter här på Pedagog Lessebo!