Under april och maj slutredovisar kommunens förstelärare sina uppdrag.
Förstelärarskapen har pågått i två år och avslutas i år.
I detta inlägg presenteras uppdragen för de tre förstelärarna på Hackebackeskolan,
Bildspelen finns att se på KOMIN, kommunens intranät.
Försteläraruppdragen på skolan har varit:
Språkutvecklande arbetssätt
Sofie har utvecklat en språkpolicy på skolan och har hållt i flera workshops med praktiska exempel samt föreläsningar om språkutvecklande arbetssätt.
Sofie har även låtit lärarna besvara en enkät om användandet av inläsningstjänst (inlästa läromedel) och Studi.se (animerade kortfilmer som förklarar viktiga begrepp i olika ämnen)
En insikt under tiden som förstelärare är att det är viktigt att på olika sätt arbeta med och stötta elevernas begrepps- och språkutveckling parallellt med ämneskunskaperna.
Sofies grundsyn är att alla elever har rätt att utvecklas så långt det är möjligt.
Allas ansvar i skolan är att ha:
Höga förväntningar på våra elever MED rätt sorts krav OCH rätt sorts stöd
Värdegrund i mångkulturell skola
Henrik har stöttat och inspirerat sina kollegor i skolans värdegrundsarbete, skapat temaarbeten och organiserat aktiviteter på raster och lektioner. Han har tillsammans med elever och personal skapat spelregler gällande normer, värderingar och beteenden.
Henrik har genomfört riktade föräldramöten på arabiska och somaliska tillsammans med skolsköterska, kurator och socialtjänst samt hållt flertalet föreläsningar för sina kollegor men även för lärare från andra skolor i kommunen.
En viktig del i värdegrundsarbetet har handlat om konflikthantering. En konflikthantering "utan att reda ut allt".
Konflikthanteringen har medfört:
och bidragit till:
Digitalisering för lärande
Berit har i sitt uppdrag stöttat, utmanat och inspirerat användningen av IT som en naturlig del i undervisningen
Stödet har utgått från pedagogernas behov gällande digitalisering för lärande. För att få syn på behovet har Berit skickat enkäter till personalen (användning av Schoolsoft och användning av pedagogiska digitala tjänster).
Som förstelärare har Berit bevakat aktuell forskning inomDigitalisering för lärande handlar om att lärare ska känna sig bekväma med att använda digitala resurser och att fler elever får möjlighet till aktivt lärande med hjälp av digitala resurser.