Våga prova och känna på nytt material kan vara lite läskigt första gången, att då få tillfälle att prova vid ett nytt tillfälle väckte stort intresse när barnen på förskolan i Hovmantorp utforskade fingerfärg.
I förskolans läroplan står det att verksamheten ska genomföras så att den stimulerar och utmanar barnets utveckling och lärande. Verksamheten ska också främja kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter (Lpfö s. 9). I arbetet med fingerfär fick barnen vara med och göra färgen och bestämma färg. Samtal om hur det kändes att ta i fingerfärgen och beskriva hur den såg blev ett bra tillfälle för att sätta ord på det som skedde.
Aktiviteten med fingerfärg ledde precis till det som var tanken och målet, det vill säga: ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära” (Lpfö 98 rev 2016 sid 9).
Avdelningen Björnen på Askungen, i Hovmantorp