Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Lärcirkel på vuxenutbildningen

Under våren har lärarna på vuxenutbildningen/SFI läst böcker och utifrån dem haft diskussioner. Vårens läsning avslutades med en konferens där alla grupper presenterade de böcker som var lästa och vad text och samtal hade gett. Bodil, Gabriella och Emma läste boken Effektiv undervisning - meningsfullt lärande.

I vårt kollegiala lärande på vuxenutbildningen/ SFI valde vi tre kollegor att fördjupa oss i och diskutera boken ”Effektiv undervisning” av Simon Hjort och Ambjörn Furenhed.

Vi erkänner! Det var titeln som lockade. En undervisning som är effektiv, som är positiv och verkningsfull på elevernas lärande, det är ju exakt en sådan undervisning som alla vi lärare vill bedriva. Men gör vi det? Gör jag det? Alla dessa lektioner som jag planerar och genomför, har de den effekten som jag tror och önskar, eller..? Intressanta frågor tyckte vi och läste, diskuterade och relaterade till vår egen verksamhet.

Eftersom boken har ett ganska stort omfång, valde vi att fokusera på några viktiga, centrala punkter, när vi presenterade detta för våra kollegor.

Tre logiker i skolans värld

Vilken logik styr dig som lärare? Vilken är utgångspunkten i din lärargärning? Detta är frågor som alla vi som undervisar måste ställa oss, för att få syn på vad som är det centrala i vår gärning- att elever lär sig att lära.

Vad ska eleverna göra på lektionen imorgon? Frågan är högst relevant, men boken varnar för att lärare ofta fastna i en görandelogik, där elevernas sysselsättning är det primära och inte den inlärning som övningar och uppgifter ska leda till. En annan logik som också är vanligt förekommande är den administrativa logiken. Där är utgångspunkten att jag som lärare ska göra allt rätt och riktigt, enligt styrdokument och andra regler. Fokus är att alltid ha ryggen fri. Om man som lärare blir ifrågasatt kan man alltid hävda att alla papper är i ordning. Författarna menar att det är helt avgörande att det är lärandet som ska vara i fokus i planeringen. Vad ska eleverna ha lärt sig när vi avrundar arbetsområdet? Vad är målet med just denna uppgift och hur leder jag eleverna mot det målet? Att som lärare ofta stanna upp och utvärdera vad eleverna har lärt sig och ta sin utgångpunkt i det, för det fortsatta arbetet är oerhört viktigt för att lärande ska ske. I planeringen måste tid avsättas för reflektion och utvärdering, för att man ska ha koll på att lärande faktiskt sker.

Yta/ djup och stöttning

Ytkunskap och djupkunskap växelverkar och samverkar. Det ena klarar sig inte utan det andra. Att lära sig tillsynes ytlig fakta som olika begrepp och system, exempelvis en multiplikationstabell, är grunden för att kunna bredda och fördjupa en analys, jämföra eller att kunna resonera sig fram till en slutsats. För att som elev klara av att använda ytlig kunskap för att visa på mer fördjupad kunskap, krävs att läraren modellerar. Tydliga exempel från läraren på hur man går till väga för att skriva exempelvis en bokanalys efter att ha läst en roman i klassen behövs. Eleverna får veta att de ska ha ett fördjupat resonemang för att nå högre betyg, men vad är ett fördjupat resonemang? Detta måste läraren modellera för sina elever och visa med många exempel hur man ska tänka och vilka frågeställningar som är viktiga att ha med. Man ska göra uppgiften tillsammans i klassen, för att sedan låta eleverna försöka i par eller enskilt. Då har eleven en förståelse för själva proceduren och får genom detta mycket bättre förutsättningar för lösa uppgiften på ett effektivt sätt som gynnar inlärning längs vägen.

Skapa mening genom länkning och vikten av repetition

För att undervisning ska vara effektiv måste den vara meningsfull för eleven. Läraren skapar mening i lärandet genom att knyta samman gammal kunskap med ny och visa på mönster och samband. Läraren ska visa hur man kan ha nytta av en typ av kunskap och färdighet i en för eleverna helt ny kontext. Genuin kunskap innebär att eleven kan föra över kunskap från ett område och använda den i ett annat sammanhang, s.k. transfer. Då har verklig inlärning skett och författarna påtalar hur viktigt det är att läraren ägnar tid åt att synliggöra dessa länkar för eleverna. Hur går detta till då? Jo, författarna pekar på vikten av att repeterar det man har lärt sig. Planeringen ska loopa, genom att ta två steg framåt, men sedan åka bakåt i en snurr och repeterar det man tränade på för en tid sedan. Det verkar, enligt författarna och forskningen, som om repetition inte är lika okej att ägna sig åt på högre studienivåer. Men att bara hasta framåt gynnar inte effektiv inlärning, utan man måste backa bandet för att hjärnan ska processa och bearbeta kunskap, så att den verkligen fäster och blir elevens egen.

Det här är alltså ett hett boktips från oss, för att den är proppfull av allt ifrån intressant forskningsteori till mycket konkreta, praktiska exempel för klassrummet. Den är ganska tjock, men lättläst. Vetenskapliga siffror och begrepp presenteras på ett kortfattat och överskådligt sätt. Boken har insprängda episoder, nästa som fallstudier, där olika lärare reflekterar och resonerar kring sin egen undervisning och hur olika metoder faktiskt fungerar i klassrummet. Vi tycker att den är mycket bra att diskutera i t.ex. ett arbetslag, dels för att få nya idéer till sin undervisning dels för att se invanda, kanske inte så gynnsamma mönster och metoder på arbetsplatsen. På vetenskaplig grund får man då genom denna bok tips och råd för att göra sin undervisning mer effektiv.

/Bodil, Gabriella, Emma

vuxenutbildningen i Lessebo

Ställ en fråga
Therese Linnér
Jag heter Therese Linnér och är utbildningschef.
Senaste inlägg
13 juni 2019 13:29
Digitala aktiviteter rustar barn...
04 juni 2019 07:30
Alice-ensemblen
03 juni 2019 09:02
Bikupan Challenge 2.0 är här
28 maj 2019 12:19
Skype i din iPad
21 maj 2019 11:28
Föräldragrupp för somaliska vård...
09 maj 2019 07:30
Matresan - egenskriven text av e...
03 maj 2019 10:13
Grattis Hackebackeskolan och Kva...
02 maj 2019 10:18
Kulturskolan i Lessebo presenter...
17 april 2019 14:18
Elevens val på Kvarndammskolan -...
11 april 2019 13:19
Galaxen - Lessebos nya förskola!
10 april 2019 08:56
Välkomna till Hackebackeskolan i...
08 april 2019 08:42
Välkommen till öppet hus på Kult...
02 april 2019 07:24
Elevens val på Hackebackeskolan ...
26 mars 2019 07:30
Förstelärare i digitalisering på...
21 mars 2019 11:41
Linnéstudenter undersöker ungas ...
19 mars 2019 13:00
#skolDigiplan   Nationell hand...
15 mars 2019 09:53
Elevens val på Björkskolan - kör...
07 mars 2019 09:24
”Digitala hjälpmedel möjliggör f...
05 mars 2019 13:52
Vi håller rent i Lessebo kommun
01 mars 2019 16:32
Skådespelarpresentation av Den...
27 februari 2019 11:55
Nyhetsbrev februari Barnens bäs...
20 februari 2019 15:13
F örstelärare i digitalisering
15 februari 2019 10:52
Välkommen på en kreativ sportlov...
14 februari 2019 07:00
Utbildning i länslicensen KIKORA!
12 februari 2019 11:30
Webinarworkshop idag 13/2 klocka...
05 februari 2019 09:21
Elevens val - körsång
01 februari 2019 09:00
Fyra som för förskolorna framåt
23 januari 2019 07:30
Utbildning i länslicensen KIKORA!
22 januari 2019 09:04
Kommunövergripande konferens i ...
17 januari 2019 14:24
Elevens val på Kulturskolan, ett...
16 januari 2019 07:30
Länslicens i webbläromedlet Crea...
15 januari 2019 09:02
Central förstelärare inom IKT
10 januari 2019 07:30
Föreläsning om anpassning av nat...
08 januari 2019 07:30
Språk- och kunskapsutvecklande u...
18 december 2018 15:04
Vad gör en skolkurator?
17 december 2018 11:45
Barnens bästa gäller! - i Kron...
17 december 2018 07:30
Lessebo Gymnasieskolas Framtidsm...
14 december 2018 08:49
Internationellt julbord på famil...
13 december 2018 08:25
Barnboksveckan på Björkskolan i ...
10 december 2018 16:02
Åk 7 besöker kommunen
07 december 2018 08:43
Jakten på den stulna julen
04 december 2018 15:29
Digitala lektioner från Internet...
03 december 2018 15:00
Veckans miniworkshop i Skoldatat...
29 november 2018 07:30
Varmt välkommen till Kulturskola...
27 november 2018 12:05
Vektor - träna med forskningsbas...
22 november 2018 13:55
ASL- att skriva sig till lärande
20 november 2018 07:30
Sopmonster på Zebran
19 november 2018 12:13
Nu är det dags för höstens kommu...
15 november 2018 11:04
Reducerad avgift till Kulturskolan
13 november 2018 08:47
Svenskaportal.se - vår senaste l...
09 november 2018 14:00
Våra kommun- & länslicenser
08 november 2018 08:40
Berits material nu läromedel i h...
05 november 2018 09:05
Elevens val - körsång
18 oktober 2018 16:53
Central förstelärare i matematik...
12 oktober 2018 13:14
Digitala verktyg som stöd i lära...
11 oktober 2018 16:52
Studi.se - så loggar du och dina...
08 oktober 2018 11:37
Rätt information i rätt system
28 september 2018 07:30
Kulturskolan i Lessebo presenter...
27 september 2018 08:45
Förstelärare på Bikupan i engels...
25 september 2018 07:30
Digitala Lessebo uppmärksammas n...
18 september 2018 07:30
Nuuu kööör vi!!
13 september 2018 09:57
Förstelärare i specialpedagogik
04 september 2018 07:30
Veckans miniworkshop i Skoldatat...
03 september 2018 08:30
Google Suite for Education
29 augusti 2018 12:56
En förtydligad läroplan ska höja...
29 augusti 2018 09:45
Gustav Fridolin presenterar förs...
28 augusti 2018 12:05
Nya lagar inför höstterminen
13 augusti 2018 11:32
LegiLexi - välkommen till introd...
19 juni 2018 13:26
Årets svensklärare 2015
11 juni 2018 10:44
Vernissage på Lustigkulla skola ...
07 juni 2018 08:40
Programmering i skolan
04 juni 2018 07:30
Intygs- och stipendieutdelning f...
01 juni 2018 07:53
Fairytale - dansföreställning ik...
31 maj 2018 07:30
Matematikverkstad med problemlös...
24 maj 2018 07:00
Kooperativt lärande
23 maj 2018 11:39
jagharläst.se
21 maj 2018 10:02
Kulturskolan i Lessebo presenter...
18 maj 2018 08:00
GDPR
17 maj 2018 07:30
Lärare – ett fantastiskt yrke!
10 maj 2018 07:30
Läsvecka på Kvarndammskolan
08 maj 2018 07:30
Aktiviteter på Bikupan under Vär...
07 maj 2018 07:49
Alla har vi olika bagage
04 maj 2018 07:30
Apptips - Lär dig svenska med SV...
02 maj 2018 16:00
Skönlitteratur på dag om kompete...
30 april 2018 07:30
Knappt en månad kvar till premiär..
24 april 2018 07:30
Arbetsmarknadsvecka på Lessebo u...
20 april 2018 08:00
Några intryck från Sett-mässan i...
17 april 2018 10:59
Analyser av matematikbetygen för...
12 april 2018 08:58
Att ta in verkligheten i klassru...
10 april 2018 07:30
Våga välja OCH välja bort – digi...
05 april 2018 07:30
Diskussion om nya skrivningar i ...
03 april 2018 07:21
Projekt X
29 mars 2018 08:02
Glad Påsk
27 mars 2018 07:30
Hur ser en regnbåge ut? Barnen...
22 mars 2018 10:42
Internetstiftelsen i Sverige. Di...
20 mars 2018 08:23
Bilder från två lyckade Kulturkv...
20 mars 2018 08:18
Tillsammans gör vi varandra bra!
15 mars 2018 08:30
Högstadieskolan i Lessebo preste...
13 mars 2018 10:31
Idag är det källkritikens dag
12 mars 2018 07:30
Välkomna till Kulturskolans kult...
08 mars 2018 07:30
Art Smart - digital undervisning...
06 mars 2018 07:30
Skolverkets omvärldsblogg - skol...
27 februari 2018 07:30
Studiestöd på modersmål – Inläsn...
22 februari 2018 14:30
Omtanke i form av ett hjärta
20 februari 2018 08:00
Förskolechefen bloggar
15 februari 2018 10:16
Veckans app och onlinespel- Sete...
02 februari 2018 09:36
Kulturskolans teaterorkester
30 januari 2018 20:00
Kulturskolan i Lessebo repeterar...
25 januari 2018 11:30
Veckans app-tips NE Junior
23 januari 2018 07:30
Trådlöst microskopägg ger barnen...
22 januari 2018 09:13
Webbkurs om programmering
12 januari 2018 09:08
Terminsstarten på Lessebo kultur...
21 december 2017 14:29
God Jul och Gott Nytt År från os...
19 december 2017 07:30
Kulturkväll i julens tecken
14 december 2017 07:30
Den digitala verkligheten – hot ...
12 december 2017 07:30
En ljus framtid!
07 december 2017 19:57
Webbseminarium från SPSM på 30 m...
05 december 2017 07:30
InPrint 3 – möjligheternas program
30 november 2017 07:30
Förstelärare med fokus på format...
28 november 2017 08:00
Robot hjälper sjuka barn att hän...
23 november 2017 07:30
Tydligare skrivningar om digital...
21 november 2017 08:00
Sammanställning av de nya skrivn...
16 november 2017 08:00
Föreläsning om digital verksamhe...
14 november 2017 08:00
Förstelärare med uppdrag - IT
10 november 2017 16:18
Utkast förskolans reviderad läro...
31 oktober 2017 08:00
Tips på intressanta föreläsningar
27 oktober 2017 16:43
Nationell digital strategi
23 oktober 2017 08:00
Studi.se från årskurs 4 till gym...
19 oktober 2017 16:00
Utställning på Huseby Bruk inom ...
17 oktober 2017 08:00
Nätverk i kommunen
12 oktober 2017 08:00
Central förstelärare i nyanlända...
09 oktober 2017 09:00
Förstelärare i matematik på Björ...
09 oktober 2017 08:00
Studie- och yrkesvägledning som ...
02 oktober 2017 09:00
Vi skriver - böcker!
28 september 2017 09:00
Att skriva sig till läsning
27 september 2017 08:00
Problem är till för att lösas
27 september 2017 08:00
Utbildning i InPrint3
25 september 2017 07:30
Central förstelärare i matematik...
14 september 2017 19:46
Framför synpunkter på förskolans...
11 september 2017 08:00
Elever på Kvarndammskolan gör fi...
07 september 2017 08:00
Bygga svenska - bedömningsstöd
07 september 2017 08:00
Alla förskolor i Lessebo bloggar
04 september 2017 11:00
Make IT flow - Mot nya höjder hö...
31 augusti 2017 07:30
Utforska fingerfärg
28 augusti 2017 08:00
Förstelärare i studie- och yrk...
24 augusti 2017 08:00
"Ord ger dig vingar"
21 augusti 2017 15:56
Här kan du ta del av skolforskning
17 augusti 2017 08:00
Förstelärare i ämnesövergripande...
14 augusti 2017 08:00
Läsdag på Kvarndammskolan
20 juni 2017 08:30
Skolans digitalisering
20 juni 2017 07:30
Lärcirkel på vuxenutbildningen
19 juni 2017 08:00
Förstelärare i kollegialt lärand...
16 juni 2017 10:44
Hållbara samhällen i årskurs 9
05 juni 2017 07:30
Lågaffektivt bemötande Bo Hej...
29 maj 2017 07:30
Förstelärare i praktisk NO/tekni...
24 maj 2017 07:30
Förstelärare IT-pedagogik
22 maj 2017 10:50
Translanguaging
19 maj 2017 16:10
Premiär för Pedagog Lessebo
19 maj 2017 16:00
Arbete med programmering på lågs...
19 maj 2017 15:30
Beställning av appar
19 maj 2017 15:00
FAQ - köp av appar
Visa alla

Pedagog Lessebo

  • Cecilia Stavert - Samordnare
    Förvaltning/Avdelning: Barn- och utbildningsförvaltningen
    Telefon: 0478-125 18

  • Therese Linnér - Utbildningschef
    Förvaltning/Avdelning: Barn- och utbildningsförvaltningen
    Telefon: 0478-126 22

  • Tina Salomonsson - Nämndsekreterare
    Förvaltning/Avdelning: Barn- och utbildningsförvaltningen
    Telefon: 0478-126 48

Vill du skicka e-post till oss?

Personliga e-postadresser skapar vi med förnamn.efternamn@lessebo.se

Vet du inte vem du ska kontakta?
Skicka e-post till bun@lessebo.se

Kontakt Lessebo kommun

Lessebo kommun
Storgatan 78
365 31 Lessebo

Telefon: 0478 - 125 00
E-post: info@lessebo.se