I förskolan där rör barnen på sig. Det som pratas om i äldre åldrar att barnen är passiva gäller inte. I alla fall inte på Stallets förskola i Lessebo. Där arbetar Erica Grahn och Anna Edberg. Just nu går de en kurs på Linnéuniversitet som heter Digitalisering i förskolan. Och inför höstens nya läroplan i förskolan pekar Skolverket ut att barnen behöver lära sig att förhålla sig till digitaliseringen och lägga grunden för en digital kompetens.
- På förskolan görs varje dag en mängd olika aktiviteter, några med digitala verktyg och några utan, säger Anna Edberg. Det är innehållet i aktiviteten som är viktig, inte med vad man använder för sak.
Hon får medhåll av Erica Grahn som visar en Ipad som användes när barnen hade skattjakt utomhus på förskolan.
- Med kartan i plattan kan barnen leta efter saker både i verkligheten, men också sånt som bara finns i den digitala kartan, säger Erica Grahn. På så sätt har vi skapat en aktivitet där barnen rör på sig samtidigt som de skapar en förståelse om kartor och hur man använder dem.
Språk
Flera av barnen på förskolan har med sig ytterligare språk än svenska. Med hjälp av Polyglutt som är en bilderbokstjänst med inläst tal, speciellt utformat för förskolan, kan barnen lyssna på flera olika språk samtidigt som de tittar på bilder och på de svenska orden. Det gör att förskolan bättre kan möta de barn som har rätt till modersmålsundervisning.
- Ju fler som blir mer bekväma med tekniken desto fler kommer arbeta med digitala metoder, menar Erica. Det krävs en del förkunskap, kunskap och intresse för att man ska våga göra saker digitalt. Det finns en rädsla för teknik som många snabbt kommer över när de testar.
- I kursen som vi går på Linnéuniversitetet får vi många exempel på saker som vi sen kan göra här på förskolan, säger Anna. Det blir praktisk omsättning av metoderna på en gång. Bland annat har vi gjort film tillsammans med barnen där de är med och skapar.
Att våga
Några som vågar att testa är barnen. Att det till exempel finns Ipads i förskolan är inget konstigt då de flesta barn har tillgång till smarta telefoner och surfplattor hemma. Men när Bee-Boten (en liten gul robot som man kan programmera) kommer fram, då tittar barnen andäktigt på och väntar på sin tur.
- Vi arbetar med programmering, både digital och analog, säger Anna. Barnen verkligen lyssnade och ville lära sig mer.
- Det märks att barnen vill lära sig nytt, de är fantastiska, säger Erica. Vi vill gärna visa för föräldrarna vad vi gör, så bland annat lägger vi ut bilder på Instagram där de kan följa vårt arbete. Det är också en form av digital kontakt.
Erica och Anna har fått lite frågor från kollegor på andra förskolor om hur man kan arbeta digitalt. Och själva menar dem att det inte handlar så mycket om prylarna, det börjar, som med all verksamhet i förskolan, med själva idén.
Lästips för pedagoger
En digitalare förskola (Katrin Jäverbring)
Olof Björkmarker