Nyhetsbrevet i september innehåller bland annat hur lärare och elever kan utforska och använda AI i undervisningen
Skolon lanserar flera AI-stöd för lärare och elever
Skolon AB har nyligen introducerat flera nya AI-baserade funktioner inom sin utbildningsplattform för att stödja en enklare och tryggare användning av AI-teknik av lärare och elever. Dessa funktioner syftar till att spara tid i förberedelser och klassrumssituationer och erbjuder fyra praktiska verktyg. Oliver Lundgren, VD för Skolon, betonar vikten av ansvarsfull användning av AI i skolan och möjligheten att effektivisera undervisningsprocessen. Dessa nya funktioner möjliggör automatiserad provskapande och ger elever stöd för att förbereda sig för prov samt hantera arbetsuppgifter i klassrummet. De är tillgängliga som tilläggstjänster för befintliga användare av Skolon-plattformen. Läs mer på [Skolons webbsida] Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Utforska generativ AI i skolan med RISE och Micke Kring
Är du nyfiken på AI, ChatGPT och DALL-E och deras påverkan på lärande och skola? Se den inspirerande filmen som ger dig en introduktion till dessa teknologier och hur du kan utforska dem inom utbildningen. Filmen kan vara en användbar resurs för arbetslag eller nyfikna pedagoger. [Se filmen här] Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Ökad diskussion om Chat GPT i skolan
Diskussionen om användningen av textroboten Chat GPT i skolorna ökar. Många är oroade över möjligheten till fusk i skolarbetet med denna teknik. Skolor svarar genom att anpassa sina metoder och minska mängden hemuppgifter för att minska risken för oärlighet. Det understryks att betyg måste återspegla elevernas faktiska kunskaper och att användningen av digitala hjälpmedel som Chat GPT kan förändra bedömningsprocessen. Skolverket rekommenderar försiktighet vid användning av inlämningsuppgifter om pålitligheten inte kan säkerställas. Ökad medvetenhet om Chat GPT bland elever och lärare anses vara viktig för att hantera utmaningen.[Läs mer] Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Regeringen påskyndar införande av centralt rättade nationella prov
Regeringen planerar att påskynda införandet av centralt rättade nationella prov för att säkerställa mer likvärdig betygssättning i skolorna. De nationella proven ska digitaliseras och centralt rättas av legitimerade lärare på uppdrag av en statlig myndighet. Regeringen föreslår att 133 miljoner kronor avsätts 2024 för detta ändamål, med ytterligare medel avsatta de kommande åren. Målet är att införa digitala nationella prov från 2024 och central rättning från 2026, ett år tidigare än tidigare planerat. Regeringen betonar att detta är viktigt för att säkerställa att betygen återspeglar elevernas kunskapsnivå oberoende av skola eller lärare och för att undvika felaktiga betyg. Förslaget bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna. [Läs mer] Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Användning av AI i språkträning för högstadieelever
En avhandling från Göteborgs universitet utforskade användningen av AI-konversationsagenter för språkträning bland svenska högstadieelever. Resultaten visade att både elever och lärare uppskattade tekniken, men det fanns variation i hur väl eleverna kunde relatera till de digitala karaktärerna. Befintliga konversationsagenter var inte alltid anpassade för svenska elever, och tekniska brister påverkade användarupplevelsen. Forskaren Elin Ericsson betonade vikten av konversationsträning i språkinlärning och såg konversations-AI som ett lovande verktyg för att förbättra språkundervisningen.[Läs mer] Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vi hoppas att du har haft nytta av detta nyhetsbrev om digitalisering och ser fram emot att dela mer spännande information med dig i framtiden.
Detta nyhetsbrev är AI-genererat.
Med vänliga hälsningar,
Jonas Modig Rosberg
Digitaliseringsstrateg, Barn- och utbildningsförvaltningen