Första gången jag stötte på strukturen EPA, var när vi i Lessebo kommun läste/arbetade med ”mattelyftet” 2014. Jag tror att vi är många som efter det har använt oss av strukturen vid otaliga tillfällen med goda resultat. Under det senaste året har jag testat att arbeta efter flera kooperativa strukturer med mina elever med lyckad utgång
Kooperativt lärande är ett sätt att strukturera samarbetet mellan elever när de lär sig. När eleverna arbetar utifrån samarbete och drar nytta av varandras kunskaper ökar deras måluppfyllelse och sociala sammanhållning, samtidigt.
Målet är att skapa lärandegrupper med ömsesidigt beroende där allas insats är lika viktig, där eleverna tar ansvar för sig själv och gruppen samt att gruppen kan utbyta erfarenheter och kunskaper utan att tävla mot varandra.
Den här gången tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter när vi provade att arbeta efter strukturen ”Karusellen”.
Arbetsområdet var elektricitet och energi. Vi hade i klasserna läst och pratat om olika energikällor. Nu var det dags för en jämförelse mellan energikällors för-och nackdelar. Efter en kort genomgång var många elever ganska konfunderade och tyckte att det hade gått fort fram. I stället för att som man i ibland gör efter att ha sett en gemensam film, läst en text tillsammans osv. låta eleverna sammanfatta med egna ord (flertalet elever behöver då din hjälp för att veta vad de kan skriva) skriva en gemensam tankekarta på tavlan (oftast samma elever deltar med sina tankar) repeterade vi tillsammans i grupp på kort tid men med mer aktivitet och inlärning mot traditionellt arbetssätt med hjälp av strukturen ”Karusellen”.
Det tog fem minuter totalt för eleverna att gå runt på de olika stationerna och vi kunde efter det, jämföra för och nackdelar med olika energikällor med mer kunskap och ett mycket större engagemang hos eleverna jämfört med om vi inte hade gjort strukturen. Vi sparade också tid vid genomgången i och med att alla hade varit delaktiga och tagit del av varandras lösningar så kände de sig trygga med sina svar. Med strukturen karusellen vet alla elever vad som förväntas av dem och hur lång tid de har till sitt förfogande, tiden används effektivt. Eleverna tog del av och använde sig av varandras kunskaper och samarbetade på bästa tänkbara sätt
För dig som vill meta mer om olika kooperativa strukturer kan du läsa mer här: https://kooperativt.com/strukturer/ Länk till annan webbplats. På hemsidan finns många exempel från andra pedagoger, som du kan hitta massor av inspiration från i många ämnen och för olika elevgrupper.
På Anna och Philips lärarpodcast finns ett avsnitt om just kooperativt lärande. Podcasten är en fantastiskt trevlig podd där du även kan lyssna på andra inspirerande avsnitt från pedagoger, politiker, utvecklingsledare m.fl.
Camilla Nilsson
Förstelärare i bedömning för lärande på Kvarndammskolan läsåret 17/18