Under april och maj slutredovisar kommunens förstelärare sina uppdrag.
Förstelärarskapen har pågått i två år och avslutas i år.
I detta inlägg presenteras uppdraget för försteläraren på Kvarndammskolan.
Bildspelen finns att se på KOMIN, kommunens intranät
Digitalisering på Kvarndammskolan - Maja Lööv
Uppdraget har varit behovsanpassat dels utifrån kollegors önskemål och behov, dels utifrån kommunens utvecklingsarbete/digitala strategin.
Målen i uppdraget har varit att lärare och elever använder G Suite i undervisnignen varje dag och att ha en röd tråd mellan skola och fritids.
På lågstadiet har eleverna använt iPads som skrivverktyg, arbeten har sparats i delad mapp.
Utvecklingsmöjligheter: 1:1 och Airprint.
Personalen på mellanstadiet har använt chromebooks i det dagliga arbetet med eleverna. Google suit for Education är samtliga väl förtrogna med.
Programmering
Pedagogisk personal har haft programmering som en naturlig del i undervisningen. Både digital- och analog programmering i de ämnen som programmering berört.
En tydlig röd tråd över hur vi arbetar med programmering över årskurserna finns.
På de lägre stadierna har det främst varit analog programmering. Enkla programmeringsövningar digitalt har också funnits med.
På mellanstadiet har eleverna programmerat i enkla appar/spel samt testat på annan digital utrustning såsom micro:bit.
Utvecklingsmöjligheter: Ta till sig och använda sig av kollegors kompetens för att utveckla sina kunskaper för att i större utsträckning kunna ha programmering i sin undervisning med ett tydligt syfte.
Målet med att använda Schoolsoft för bedömning och kommunikation med med vårdnadshavare är uppnått.
Som förstelärare i digitalisering har Maja även: