Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet - med fokus naturvetenskap är en ny systematisk översikt som Skolforskningsinstitutet publicerade den 19 december.
Skolforskningsinstitutet arbetar kontinuerligt med att ringa in undervisningsnära ämnesområden där behovet av vetenskapligt grundad kunskap bedöms vara stort. Ett viktigt område som har identifierats under det arbetet gäller nyanlända elevers och andra flerspråkiga elevers lärande.
- Nyanlända och andra flerspråkiga elever möts ofta av komplexa utmaningar under skolårens högre stadier, säger Farzaneh Moinian, forskare och projektledare vid Skolforskningsinstitutet.
I översikten har vi sammanställt forskning om flerspråkiga elevers lärande, och hur man kan arbeta språk- och kunskapsutvecklande. Studierna som ingår omfattar elever i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan.
- Det är min förhoppning att denna systematiska översikt kan bidra med konkret vetenskapligt stöd till lärare som undervisar i ett flerspråkigt klassrum, säger Skolforskningsinstitutets direktör Camilo von Greiff.
Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet - med fokus naturvetenskap finns att hämta i pdf-format på vår webbplats:
Fullständig rapport Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Det finns även ett informationsblad Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och en sammanfattning
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. av forskningsresultaten att hämta där.
Läs mer
Skolforskningsinstitutet: www.skolfi.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Publicerade systematiska översikter: www.skolfi.se/forskningssammanstallningar/publicerade-systematiska-oversikter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Ytterligare information Länk till annan webbplats.Eva Grönlund, kommunikationschef vid Skolforskningsinstitutet, e-post: eva.gronlund@skolfi.se, tel: 08-523 29 802.