Skolforskningsportalen är ett användbart och inspirerande verktyg för alla verksamma i skolan och förskolan.
Den kunskap som forskningen bidrar med är viktig för att utveckla undervisningen i förskola och skola. Skolforskningsportalen är en plats som gör forskningen tillgänglig och har som mål att inspirera till att öka den praktiska användningen av forskningssammanställningar i arbetet med att skapa undervisning som vilar på vetenskaplig grund.
I portalen presenteras material som ger skolans och förskolans verksamma tillgång till forskning för att planera, genomföra och utvärdera undervisningen med stöd av vetenskapligt underbyggda metoder och arbetssätt. Innehållet uppdateras kontinuerligt.
Forskningssammanställningarna kan ge vägledning och insikter som är till nytta för att uppnå hög kvalitet i undervisningen. Det handlar dock inte om manualer som kan följas till punkt och pricka; en lokal anpassning måste alltid göras. När de systematiska översikternas resultat integreras i undervisningen är det viktigt att ta hänsyn till egna kunskaper och bedömningar, kollektiva och individuella erfarenheter samt behoven hos just de elever som man möter.
Här finns forskningssammanställningar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Portalen drivs av Skolforskningsinstitutet, en statlig myndighet som verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund.
Skolforskningsinstitutet sammanställer forskningsresultat och fördelar forskningsmedel för praktiknära forskning.
Portalen kompletterar Skolforskningsinstitutets webbplats www.skolfi.se Länk till annan webbplats..
Om du har synpunkter eller idéer, mejla gärna redaktionen på info@skolfi.se.
Om webbplatsen och tillfälligt tillgänglighetsutlåtande Länk till annan webbplats.