Att se en regnbåge är en upplevelse men hur många kan räkna upp färgerna? Och i rätt ordning?
Barnen på Myrans förskola, avdelning Puppan har skapat egna regnbågar av återbrukat tyg som färgats in av flaskfärg.
Enligt förskolans läroplan ska förskolans verksamhet på olika sätt locka fram barnens upptäckarglädje, nyfikenhet och lust att lära. Förskolan ska även sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att utforska, dokumentera, ställa frågor och samtala om naturvetenskap.
Med utgångspunkt i naturfenomenet regnbåge tog personalen fasta på läroplanens mål och ställde tillsammans med barnen frågorna:
-Vad är en regnbåge för något?
-När kan man se en regnbåge?
-Vilka färger finns i regnbågen?
Återbrukad lakansväv färgades in med flaskfärg i regnbågens färger. Barnen fick sedan klistra remsorna och göra sin egen regnbåge.