Första steget i Alla - Par - Enskilt (Bild från Pixabay)
APE är ett kooperativt arbetsätt som är en förkortning av Alla, Par, Enskilt. Centrala försteläraren Kristin Möller berättar om arbetssättet och ger exempel på hur eleverna på Hackebackeskolan jobbade med argumenterande texter.
I arbetssättet APE får eleverna arbeta tillsammans i grupp och hjälpas åt att ta ansvar så att alla i gruppen förstår och hänger med. De kunskaper som eleverna redan har får de sätta ord på och befästa ytterligare.
Alla
Efter introduktionen arbetade eleverna i grupper om fyra. De valde ett ämne som de ville argumentera för, skrev inledning samt tre argument med motivering. I denna delen var det viktigt att alla var delaktiga och fick förståelse. När alla eleverna känner sig säkra i ämnet halveras gruppen och eleverna arbetar i par.
Par
Samma tillvägagångsätt som när eleverna var fyra stycken i grupp. När eleverna känner sig säkra i ämnet halveras gruppen och eleverna arbetar i enskilt.
Enskilt
Eleven arbetar på samma sätt som ovan och har med sig kunskaper, strategier och idéer som eleven fått i gruppen/paret.
I filmen ges exempel på hur eleverna i årskurs 6 på Hackebackeskolan använde APE när de jobbade med argumenterande texter.
Kommentarer från lärare på Hackebackeskolan som har arbetet med APE med eleverna.
”Givande för eleverna att arbeta med samma typ av text flera gånger och först i grupp”
”Att alla skrev samma text med samma ord måste ha varit väldigt givande för de svagare eleverna. De skulle aldrig ha kommit så långt med en text på egen hand”
”Några elever hade svårt att bidra med egna tankar och idéer om vad de skulle skriva i sina argumenterande texter. Samtidigt var det säkert nyttigt för många att bara få lyssna in och följa instruktioner”