Science on Stage är ett nätverk för lärare inom naturvetenskap, matematik och teknik som finns i Sverige och många andra länder i Europa. I år var Science on Stage förlagd till Tjeckiens huvudstad Prag där Berit Svensson blev utvald att få visa upp sina metoder i unplugged programming (analog programmering).
Läs Berits reportage här.
Ca 350 grund- och gymnasielärare från mer än 30 av Europas länder och från Kanada får möjlighet att presentera sina arbeten under fyra dagar. Länderna väljer ut sina deltagare genom olika nationella uttagningar.
Festivalen var indelad i 7 olika kategorier.
Från Sverige deltog åtta lärare. Vi deltog i kategorierna Science for the youngest, Sustainable development goals in education, Technologies in Stem education och Joint projects. Joint projects är en kategori där lärare och elever från olika länder samarbetat med ett och samma projekt.
Jag deltog i kategorin Science for the youngest med mitt arbete ”Unplugged programming – A Way to Learn the Basics of Programming”. Jag fick visa upp det material som jag tillverkat och jobbat med under några år. Lärare ifrån flera länder, som ännu inte hade börjat med programmering i skolan, var extra intresserade av att få tips och idéer på hur de kunde göra för att komma i gång.
Jag hade också möjlighet att gå runt på festivalen för att titta på alla intressanta och inspirerande arbeten som visades upp.
Många arbeten handlade om sopsortering och återvinning, skolor från England, Canada och Litauen visade upp hur de arbetade med att bl.a. bygga båtar och robotar och att skapa konst av återvinningsmaterial.
Några arbeten handlade om hur man kan använda sig av naturen och produkter från naturen när man jobbar med olika experiment och teman. Lärare från Tjeckien visade hur de använde sig av citroner när de experimenterade på olika sätt. Från Spanien kom lärare som visade hur de tittade på naturen för att förklara hur man bygger för att det ska bli hållbart. Man visade t.ex.. hur runda bropelare jämfördes med trädens runda stammar. En skola i Finland undersökte naturen och olika rörelser med hjälp av speglar.
Vi fick också se en hel det robotar som programmerades att göra olika uppdrag bl.a. en legostad och en robothund.
Genom möjligheten att få delta i Science on Stage har jag fått chansen att skapa kontakter med andra lärare i Europa. Jag har fått inspiration och nya idéer på hur man kan jobba tematiskt på olika sätt inom vetenskap, teknik och matematik och fått tips på material som kan användas och som inte kostar så mycket. Men också möjligheten att få visa upp mitt arbete och på så sätt inspirera andra lärare i att arbeta med programmering.
Under våra dagar i Prag fick vi också möjlighet att se lite av staden som Karlsbron och den astronomiska klockan. Vi fick också tillfälle att göra ett studiebesök och jag valde att besöka The Stefanik Observatory. I observatoriet fick vi möjlighet att titta på stjärnor och stjärnbilder genom de stora stjärnkikarna.
Nästa Science on Stage kommer att hållas i Turku (Åbo), Finland 2024.
Tips på sidor:
https://www.science-on-stage.eu Länk till annan webbplats.
https://www.vetenskapenshus.se Länk till annan webbplats.
Läs (och lyssna) mer om Berits arbete med analog programmering: