Under läsåret var planarkitekt Filip Månsson samt energi- och miljöstrateg Åsa Garp på högstadieskolan Bikupan i Lessebo för att berätta om hållbar utveckling.
Filip Månsson och Åsa Garp har vartit på ett flertal besök på högstadieskolan Bikupan i Lessebo för att berätta om hållbar utveckling. Syftet var att inspirera eleverna inför deras ämnesövergripande arbete med att utveckla ett hållbart samhälle. Genom föreläsningar och diskussioner har de försett eleverna med kunskaper i att bygga en modell av en grön stad. Filip och Åsa arbetar dagligen med dessa frågor. Åsa Garp jobbar i Lessebo kommun som energi- och miljöstrateg med fokus på att göra Lessebo kommun hållbart. Filip Månsson jobbar i Lessebo kommun med att ta fram den fysiska utvecklingen och då säkerställa att hållbarhet prioriteras.
- Med hänsyn till att vårt fokus är lika varandra är det viktigt att vi samarbetar för att få kommunen att bli hållbar säger Åsa. Med våra olika specialiseringar kompletterar vi varandra vilket gjorde det möjligt att lära ut olika delar till eleverna.
Filip fortsätter
- Vi tyckte att det var roligt och intressant att komma ut till Bikupan och få dela med oss av våra kunskaper samt träffa eleverna i årskurs 9.
En månad senare återkom Filip Månsson och Åsa Garp till Bikupan. Denna gång hade de med sig kommunens bygglovshandläggare Lina Mohager.
Syftet med besöket var att bedöma elevernas modeller som de hade gjort i projektet ”hållbara samhällen”. Under detta besök hade de hjälp av Lina Mohager då hennes specialområde är byggnaders utformning.
- Vi blev imponerade av de modeller och idéer som eleverna hade tagit fram på så kort tid. Det var tydligt att se hur eleverna hade tagit till sig de tankar och idéer som hade framkommit i presentationen en månad tidigare, säger Filip.
Åsa fortsätter
- Efter elevernas presentation av sina modeller diskuterade vi med lärarna om vilka modeller som vi tyckte hade uppnått de mest hållbara samhällena samt varför vi ansåg det. Under denna diskussion kom det fram en önskan från lärarnas sida att vi skulle medverka vid prisutdelningen, vilket vi med glädje tackade ja till.
I skolans läroplan ingår det att undervisa i hållbar utveckling och projektet att bygga gröna städer gör skolarbetet väldigt konkret. Genom ämnesövergripande projekt har gränserna mellan olika ämnen under tiden suddats ut. Det praktiska arbetet har uppskattats av eleverna som har visat mycket stort engagemang.