Jag heter Camilla Nilsson. Under läsåret 2017-2018 har jag ett försteläraruppdrag på Kvarndammskolan, att utveckla arbetet med bedömning för lärande (formativ bedömning).
Efter att ha arbetat i Växjö kommun i 19 år, började jag att arbeta i Lessebo kommun 2013. Just nu undervisar jag i matematik, svenska, teknik, No-ämnen samt hem- och konsumentkunskap, i årskurs sex på Kvarndammskolan.
I mitt klassrum bygger vi goda relationer och har höga förväntningar på undervisningen och på varandra. Vi lär oss av varandra och genom våra misstag. Jag arbetar för att eleverna ska ta ett allt större ansvar för sitt lärande. För att eleverna ska kunna göra det arbetar jag med att utveckla mitt pedagogiska ledarskap med tydlighet i mål, innehåll och struktur.
Under mina verksamma år som lärare har jag provat nya metoder och verktyg för att förbättra min undervisning och för att få eleverna att nå högre måluppfyllelser. Metoder som jag tidigare använt mig av och som jag tycker har fallit väl ut vad det gäller formativ bedömning är;
Utefter en enkät som genomfördes på Kvarndammskolan efterlyste kollegorna en röd tråd/ett gemensamt tänk kring dokumentation av eleverna, ett större samarbete och att vi arbetar för att få eleverna mer medvetna om sitt eget lärande och vart vi strävar.
Under hösten har jag för kollegorna bland annat presenterat de fem nyckelstrategierna för bedömning för lärande tydliggöra mål (1), synliggöra lärandet (2), återkoppling (3), eleverna som lärresurser för varandra (4) samt att ta ansvar för sitt eget lärande (5) och gett kollegorna konkreta tips på aktiviteter till respektive nyckelstrategi. Tillsammans med min närmsta kollega har vi i våra klasser testat på att använda oss av lärandematriser efter Johan Alms bok (inlägg om detta arbete kommer) med mycket lyckat resultat, så den närmsta tiden tänker jag att fortsätta arbetet med lärandematriser.