På avdelning Äpplet, Tuvans förskola i Hovmantorp har barnen under 21 dagar haft en äggkläckningsmaskin på avdelningen.
Det började med ett brev till barnen:
Hej alla Äppelbarn!
Det här är en äggkläckningsmaskin som under 21 dagar ska hjälpa mina 10 ägg att kläckas. Jag har mycket att göra och hinner inte själv ruva på dem. Skulle ni på Äpplet vilja hjälpa mig och äggkläckningsmaskinen genom att sköta den och äggen inuti?
Om ni vill hjälpa till kommer något spännande att ske på den 21: a dagen!
Hoppas ni vill…
//förväntansfull Mamma
Barnen ville självklart hjälpa till. Personalen gjorde en väggkalender med 21 rutor så barnen kunde se hur många dagar tre veckor är.
- Barnen namngav äggen efter deltagarna i Farmen. På väggen bakom äggkläckningsmaskinen sattes foton och namn på äggen. Barnen fick gissa vilket ägg som skulle kläckas först genom att skriva sitt eget namn ovanför bilden på ägget, berättar Elin Klintin, förskollärare på Tuvan.
Vi hade vårdnadshavare som också ville vara med och rösta och de gjorde de!
Vilka djur lägger ägg?
- Barnen fick först räkna upp de djur de kände till som lägger ägg. Vi hade lånat böcker på biblioteket och samtalade med barnen om de djur som inte föder levande ungar.
Vad kan det vara i äggen?
Det kom många förslag från barnen; fiskar, sköldpaddor, dinosaurier... Barnens tankar fick bli till skapande – de målade, vi gjorde green screen-bilder. Barnens skapande blev en dokumentation över sina tankar, förundran och förväntan över vad dessa ägg kan innehålla.
Dag 7 fick vi genomlysa äggen första gången. Eftersom äggen var bruna så såg vi inte så mycket. Men barnen kunde se den svarta picken och blodådror. Då trodde en del barn att det var spindlar i äggen.
Dag 14 genomlyste vi ett ägg och då kunde man se hela fostret. Då kunde vi projicera upp en bild och lyfta olika begrepp – som exempelvis fosterställning, Barnen har lärt sig många begrepp.
Vi jobbade även med greenscreen samt gjorde en berättelse/film i iMovie.
Natten till den 10 mars kläcktes de första äggen. Vi i personalen hade riktat en iPad mot äggkläckningsmaskinen med programmet IMotion. På så sätt kunde vi visa barnen hur det såg ut när de första kycklingarna tog sig ut ur sina ägg. Det var helt fantastiskt att se!
Kycklingarna har ju navelsträngen kvar när de kläcks.
När de äter upp sin navelsträng får de näring och mat.
Av 10 ägg kläcktes det 6 stycken.
- Ibland blir det ingen kyckling av ägget och det har vi pratat med barnen om.
Elin fortsätter:
-Vi har också berättat att det bara är ett befruktat ägg som blir en kyckling, de ägg vi köper i affären är inte befruktade så dessa kan vi äta.
I vilken ordning kläcktes äggen?
Abel kläcktes först, sen kom Arlind, Keshia, Bella, Prins och slutligen Cissi.
Hur började projektet?
Förskolläraren Elin Klintin har en kompis som hade en äggkläckningsmaskin och kläckte ägg hemma, Elin var där och kollade.
- Tanken kom upp direkt att det här skulle vara roligt att testa på förskolan med barnen! När jag tog upp detta med arbetslaget var alla med på det direkt!
Elin hämtade äggkläckningsmaskinen hos sin kompis och frågade en förskollärare på förskolan Violen i Lessebo om hon hade ägg och det hade hon! Vi fick 10 befruktade ägg av henne. Allt gick så fort så först hade vi ingen konkret bild om hur det skulle bli med projektet på förskolan. Men det tog inte lång tid innan vi visste hur vi skulle göra.
Det var viktigt att inte berätta för barnen vad det skulle bli av äggen. Barnen skulle få vara nyfikna och bygga upp förväntan.
Hur har barnens vårdnadshavare ställt sig till projektet?
-Alla vårdnadshavare är positiva och glada över att deras barn får uppleva detta. Vi har fått mycket fin respons!
Förskolan Tuvan har ju två avdelningar, Äpplet och Päronet, har även den andra avdelningen varit med?
Päronbarnen har självklart varit involverade i detta.
När äggen hade kläckts hade vi en gemensam samling där vi firade födelsedagen av kycklingarna. Barnen fick glass och blommor från rektorn. Alla sjöng Ja må de leva!
- Det har varit tre spännande och lärorika veckor som har gått otroligt fort, vi har fått in nästa hela läroplanen i detta projekt. Förutom NO så har barnen tränat på empati och att lyssna in andra kompisars tankar.
Nu har kycklingarna fått flytta till sin stora bur. De få mat och vatten varje dag.
-Man behöver inte vara en förskola ute på vischan för att göra detta, säger Elin.
Kycklingarna kommer att flytta till hönshuset i Lessebo om cirka två veckor där 16 andra kycklingar väntar på dem.
- Vilma och Maja som har hönshuset kommer att skicka fotografier till barnen så de får se hur kycklingarna växer.
Vad har du för råd till andra förskolor som vill göra ett liknande projekt?
-Tro på er idé. Det enda som sätter gränser är förhållningssätt, fantasi och engagemang!
Sen är det viktigt att ha en rektor som stöttar projektet. Vår rektor var lika positiv som vi!
Allt detta finns också dokumenterat på ert Instagramkonto?
Ja, vi startade vårt Instagramkonto under hösten 2021, vi hade så många pedagogiska idéer som vi ville dela med oss av. Det är roligt att kunna inspirera andra och förstås hitta inspiration på andras Instagramkonton.
Eftersom vi döpte äggen efter Farmen-deltagare så följer dessa vårt Instagramkonto nu!
För er som vill följa Tuvans förskola avdelning Äpplet kan gå in på deras Instagramkonto Länk till annan webbplats.Här kan ni se fler bilder och läsa ännu mer om projektet samt få senaste nytt om kycklingarna!