Lessebo kommun får nytt utseende

Grafiskt mönster i grönt mot vit bakgrund med illustrationer av bland annat en älg, en cykel, vinglas, eklöv och en eld.

Grafiskt mönster som kan användas i alla färger som ingår i den nya grafiska profilen.

Lessebo kommun har tagit fram en ny grafisk profil med fokus på tillgänglighet och tydlighet. Profilen innehåller nya färger, former, mönster och typsnitt.

Kommunstyrelsen har beslutat om en ny grafisk profil för Lessebo kommun, vilket bland annat innebär nya färger och former i den visuella kommunikationen. Rosa, grönt och gult byts mot nya färger som vi kallar för glas, skog, sand, papper, glöd och jord. I den grafiska profilen ingår även grafiska former, mönster och typsnitt.

- Rötterna i den nya grafiska profilen finns i kommunens tradition med glas- och pappersindustri men också i vår vision om att vara en naturnära, miljövänlig, levande, modern och kreativ kunskapskommun, säger Anna Tigerström, kommunikations- och marknadschef.

Tillgänglighet och tydlighet

Den nya grafiska profilen är anpassad för att uppfylla lagkraven på digital tillgänglighet. Den ger också en tydlig avsändare, skapar igenkänning och förstärker de värden Lessebo kommun står för.

Vad är nytt?

  • Sex nya färger: glas, skog, sand, papper, glöd och jord. Den röda färgen från kommunvapnet finns kvar.
  • Nya grafiska element, former som plockats från kommunvapnet.
  • Ett grafiskt mönster med föremål med koppling till kommunen.
  • Nya typsnitt.
  • En ny variant av logotypen där texten Lessebo kommun är på två rader bredvid vapnet. Den liggande och den stående logotypen finns kvar.
  • Logotypen med devisen "Lätt att komma hem" ska inte längre användas.
Illustration som visar färgerna glas, skog, papper, glöd, sand och jord i varsin rektangel.

Sex nya färger som speglar Lessebo kommun: glas, skog, papper, glöd, sand, jord.

Bilden visar den nya varianten av Lessebo kommuns logotyp med ordet Lessebo kommun på två rader till höger om kommunvapnet.

En ny variant av Lessebo kommuns logotyp, med ordet Lessebo kommun på två rader. Logotypen finns i färg, i svartvit och i negativ (vit).

Successivt införande

För att tänka hållbart kommer den nya grafiska profilen att införas successivt. Det innebär kommuninvånaren parallellt kommer att mötas av det gamla och det nya utseendet.

- Vi har börjat använda oss av den nya grafiska profilen när vi gör inlägg i sociala medier och affischer till exempel. På vår webb, lessebo.se, har vi bytt ut logotypen med devisen "Lätt att komma hem" men övriga förändringar får vänta tills vi lanserar en ny webb, vilket vi har planerat att göra under 2025. Vi vill tänka så kostnadseffektivt och hållbart som möjligt, säger Anna Tigerström.

Bilden visar skissexempel på hur den nya grafiska profilen kan se ut i en annons på en busskur och på omslaget till en årsredovisning.

Här kan du se exempel på hur den grafiska profilen kan användas.

Skissexempel på hur det grafiska mönstret kan se ut på olika produkter, som tygkassar, roll-ups och i mobilen.

Exempel på hur det det grafiska mönstret kan användas på olika produkter.

Senast uppdaterad: 4 maj 2024
Publicerad: 3 maj 2024 kl. 17.11

Kommunikation

  • Anna Tigerström - Kommunikations- och marknadschef
    Förvaltning/Avdelning: Kommunledningsförvaltningen
    Telefon: 0478-125 11 Mobil: 070-948 64 88 (endast för sms)
    E-post: anna.johanssontigerstrom@lessebo.se

Vill du skicka e-post till oss?

Personliga e-postadresser skapar vi med förnamn.efternamn@lessebo.se

Kontakt Lessebo kommun

Lessebo kommun
365 80 Lessebo

Telefon: 0478 - 125 00
E-post: kontaktcenter@lessebo.se