Den 23 och 30 maj fick vi lyssna till alla våra förstelärares slutredovisningar. För er som inte hade nöjet att vara på plats finns alla redovisningar som filmer.
Katarina Persson och Ida Robertsson, Hackebackeskolan
"I vårt uppdrag arbetar vi för att bidra till att utveckla undervisningen och skapa förutsättningar för elever att nå högre måluppfyllelse genom att analysera och bedöma utvecklingsbehoven på skolan"
Ann-Sofi Falk, Kvarndammskolan
"Mitt försteläraruppdrag handlar om elevers motivation. Anledningen till att det blev just detta innehåll beror på att jag under årens lopp har mött elever som av olika anledningar visar på varierande motivation till skolarbetet. Jag har då reflekterat kring vad jag som lärare behöver göra för att försöka få eleverna så motiverade som möjligt"
Ingrid Carlsson, Kvarndammskolan
"Jag började mitt förstelärarskap i oktober 2023. Uppgiften var att skapa och sätta igång arbetet med inriktning mot läsa, skriva och räknagarantin. Då tiden var kort har jag fokuserat insatser kring läsning fokus är inte en effektkedja utan en handlingsplan"
Mikaela Alexandersson och Elin Strömwall, Björkskolan och Lustigkulla skola
"Under arbetets gång har vi berört olika delar i den pedagogiska lärmiljön som exempelvis; digitala verktyg, bildstöd och extra anpassningar. Syftet med att beröra dessa delar är att de spelar en viktig roll i skapandet av en mer likvärdig pedagogisk lärmiljö för både elever och personal"
Emelie Dahl, Lessebo utbildningscenter
"Försteläraruppdraget har fokus på att öka våra elevers läsförmågor. Uppdraget innefattar både vuxna elever och gymnasieelever som kommit olika långt i sin språkutveckling"
Camilla Linnér, Lessebo utbildningscenter
"Mitt försteläraruppdrag har varit att tillsammans med rektor och biträdande rektor utveckla programmet yrkesintroduktion (IMY). Jag har varit huvudansvarig för elevernas undervisning och för deras kunskapsutveckling och varit huvudansvarig för kontakten mellan skolan och praktikplatserna"
Klas Oskarsson, Bikupan
"Mitt uppdrag har varit att väcka intresse för de naturorienterande ämnena. Jag har jobbat med motivationsskapande arbete i form av värdeskapande undervisning. Huvuduppgiften blev att ge Bikupans åttondeklassare goda förutsättningar för att tävla i Teknikåttan som är Sveriges största tävling i naturvetenskap och teknik"
Ledning och stimulans samt Extra anpassningar
Evelina Eklund, Bikupan
"Under de två åren har jag arbetat med att stödja och stärka Bikupans arbete med att möta alla elever utifrån deras behov och förutsättningar. Jag har tittat på forskning och beprövad erfarenhet för att delge och inspirera mina kollegor men har också tagit reda på vad eleverna på Bikupan tycker är framgångsrika undervisningsstrategier".
Kristin Möller, Hackebackeskolan
I mitt arbete som central förstelärare har jag inspirerat och handlett kollegor i att arbeta språkutvecklande i alla ämnen.
Jag har också, utifrån språkutvecklande arbetssätt, lagt ut filmer på Pedagog Lessebo som inspiration för pedagoger.
Claes Juto och Martina Svensson, Bikupan
Syftet med de centrala försteläraruppdragen är att identifiera och synliggöra framgångsfaktorer som gör att pojkar kan lyckas i skolan, på samma nivå som flickor.