Med rubriken ”Min framtid” har Bikupans elever i årskurs 7 och 8 den 13 januari fått en ökad kunskap om arbetslivet. Detta genom en ökad kännedom av vilka yrken som finns inom olika branscher samt vad de behöver studera för att nå dit.
Målet med dagen var att stötta eleverna i sin framtidsplanering så att de kan göra mer väl underbyggda val gällande praoplats och gymnasieval. Dagen innehöll såväl teoretiska som praktiska delar.
Det har varit väldigt bra. Eleverna har fångats, bara kört på och lyssnat, varit delaktiga. Inte frågat när de ska sluta, berättar läraren Johan Spångberg.
EPIC, UF, Vårdcollege, rektorer från förskolan och Swedbank informerade eleverna om allt från privatekonomi till yrkesområden i de olika branscherna, bland annat genom en Makerverkstad. En motorcykel i ett klassrum vittnade skapade förvåning hos eleverna när de kom dit men efteråt var det något de berättade om med glädje.
Vi har haft väldigt engagerade elever som det har varit givande att möta. De får se en sida av vårt samhälle som de annars kanske inte möter, berättar Magdalena Oskarsson från EPIC.
Vi ser tyvärr att fler och fler elever inte har eller får möjligheten att besöka gymnasieskolorna. Det har skett en ökning de senaste åren. ”Min framtid” och ”Yrkesdagen” är två exempel på hur vi på Bikupan arbetar kompensatoriskt, berättar Bikupans rektor Patrik Gustavsson.
Utöver de externa besöken har skolans studie- och yrkesvägledare informerat om gymnasievalet och en av kuratorerna har arbetat med elevernas sömnrutiner.
Min framtid” handlar om lite mer än gymnasievalet. Vi förbereder eleverna för att bli medborgare och då behöver de få kunskap om vikten av exempelvis sömn och privatekonomi. Helt i linje med läroplanen, inflikar Patrik Gustavsson, rektor på Bikupan.
Tobias Carlsson från Swedbank pratade om privatekonomi
Mimmi och Pontus - Vård och omsorg
Maria och Magdalena från TeknikCollege. Här fick eleverna bygga egna katapulter