• Minimera Visa
    2019-06-24
    Eldningsförbud gäller i Kronobergs län
    Länsstyrelsen har beslutat om eldningsförbud i Kronobergs län från kl. 18.00 den 2... Läs mer
 Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Pris till Lessebohus för renovering

Smålands Museum och Kronobergs Läns Hembygdsförbund prisar nu restaureringen av Smedsraden vid parken Intaget i Lessebo. Lessebohus äger husen och har genomfört underhållsarbete då behov fanns på fastigheten.

- Husen är en klenod, en riktig Lessebopärla, säger Samuel Palmblad från Smålands Museum som delade ut priset tillsammans med Kjell Gustafsson från Kronobergs Läns Hembygdsförbund. Smedsraden är något speciellt, en av de bättre bevarade arbetarlängorna i Kronobergs län. Underhållsarbetet är gjort ordentligt samtidigt som man bibehåller karaktären på husen.

Husen finns i ett riksintresse och har en lång historia kopplad till bruket i Lessebo. Totalt kommer tre restaureringar i Kronoberg få pris 2018, och det är ovanligt att fastighetsägare med stora bestånd får priset.

- Det är riktigt roligt att få detta pris. Det har varit ett spännande projekt som vi försökt lösa med klurighet och god ekonomi, säger Håkan Bergström, VD på Lessebohus. Det hade inte blivit så bra om inte vi haft så engagerade hantverkare från Ottosson Bygg, de har varit otroliga.

Senast uppdaterad: 7 december 2018
Publicerad: 7 december 2018 kl. 12.05

Kommunikation

• Olof Björkmarker - Kommunikations- och marknadschef
    Förvaltning/Avdelning: Kommunledningsförvaltningen
    Telefon: 0478-125 11 Mobil: 070-948 64 88

Vill du skicka e-post till oss?

Personliga e-postadresser skapar vi med förnamn.efternamn@lessebo.se

Kontakt Lessebo kommun

Lessebo kommun