Bikupan - Lessebo

Välkomna till Bikupan!

Bikupan är en 7-9 skola som präglas av att elevens lärande står i centrum.
Ett utvecklingsarbete bedrivs för att hålla en god och hög kvalitet.
På enheten finner du ett positivt klimat där vi arbetar trygghetsskapande och tillsammans med ett uttalat VI-tänk.
Skolan är mångkulturell och att arbeta språkutvecklande, relationsskapande och kompensatoriskt är viktiga grundstenar i skolans pedagogiska verksamhet.

Tillsammans lägger vi grunden till livslångt lärande genom kunskap, utmanande undervisning, kommunikation och kreativitet för att göra skillnad för sig själv och andra, nu och i framtiden. Vår pedagogiska verksamhet vilar på en vetenskaplig grund och ger kraft till lärande och utveckling.

På vår skola arbetar en positiv och engagerad personalgrupp med elevernas bästa för ögonen. Samarbete sker genom gemensam planeringstid, arbets- och ämneslag samt övergripande på enheten. Elevernas kunskapsutveckling sätts i fokus och utmanar varje enskild elev efter dennes förmågor. Arbetslagen är årskursvisa.

Vision

Trygghet

Hos oss ska du trivas och vara den du är.

Gemenskap

Hos oss skapar vi tillsammans vår skola.

Lustfyllt lärande

Hos oss får du verktyg och stöd för att kunna, vilja och våga söka kunskap nu och i framtiden.

Världsomfattande

Vår skola i världen, världen i vår skola

Inflytande

På Bikupan arbetar vi för att alla elever och vårdnadshavare ska känna sig delaktiga och hörda. Det är viktigt att alla elever ska få vara med och påverka sin skolgång för att den ska bli lärorik och trygg. Vi har elevråd, föräldraråd och enkäter som sker regelbundet.

Elevhälsoteam

Vårt elevhälsoteam består av skolsköterska, skolkurator, studie- och yrkesvägledare, specialpedagoger, biträdande rektor samt rektor. Tillgång finns även till skolpsykolog och logoped.

Vi har en specialpedagog knuten till varje arbetslag. En ledningsresurs stöttar genom att arbeta med eventuella elever med hög frånvaro samt med eventuella kränkningsanmälningar.

Som elev är man alltid välkommen att vända sig till elevhälsan för stöttning i allt från tankar om gymnasievalet till sitt fysiska och psykiska välbefinnande.

Utvecklingsmål 2022-2023

Vi arbetar under läsåret mot målet och visionen om Lustfyllt lärande. Detta görs genom ett samarbete med Linneuniversitetet där kompetensutveckling, planering och genomförande av värdeskapande undervisning sker. Syftet är att öka elevernas motivation för att nå en högre måluppfyllelse. Projektets resultat redovisas i en följeforskning.

Läsårstider

• Hösttermin - 2023-08-16 - 2024-01-12
    Julavslutning 2023-12-21
  • Vårtermin - 2024-01-15- 2023-06-12

Schoolsoft

Som elev och vårdnadshavare hittar du all information om vad som händer på vår lärportal SchoolSoft . Här anmäler vårdnadshavare sjukfrånvaro. På Schoolsoft kan elev och vårdnadshavare bland annat se scheman, kontakta personal, göra ledighetsansökan samt kan följa sin kunskapsutveckling. Länk till SchoolSoft. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Skolbibliotek

Ett skolbibliotek finns och är bemannat med en skolbibliotekarie flera tillfällen per vecka. Vi har ett tätt samarbete med kommunens barn- och ungdomsbibliotekarier. Vi har olika läsprojekt ihop och ett stående inslag är att vi firar Världsbokdagen varje år.

Skolcafeterian

Skolans cafeteria ligger i centrum av skolan, i det vi kallar ”innegården”. Den är öppen varje dag och där finns dagligen färska frallor att köpa. I anslutning till caféet finns ett aktivitetsrum med fotbolls- och hockeyspel, diverse andra spel eller bara en skön soffa att hänga i för dig under rasterna.

Länk till vår fb-sida

www.facebook.com/bikupanlessebo Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontaktuppgifter personal

Namn, befattning

Telefonnummer

Patrik Gustavsson, rektor

Sibba Hanell, biträdande rektor

Vilma Johansson, administrativ assistent

Sarah Brundin, kurator

Sandra Helenius, specialpedagog

Fredrik Helmner, specialpedagog

Ann-Kristin Thelin, specialpedagog

Emeli Carlsson, närvaroansvarig

Marcel Ulverskiold Nordstierneheim,
studie- och yrkesvägledare

Christina Källström, skolsköterska

Var finns vi?

Här finns Bikupan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?
Ja Nej

Tack för din synpunkt på denna sida på vår hemisda. Om du vill att vi svarar dig, lämna epostadress eller telefonnummer.
Senast uppdaterad: 24 augusti 2023
Publicerad: 7 december 2016 kl. 14.31

Bikupan

• Patrik Gustavsson - Rektor
    Förvaltning/Avdelning: Bikupan
    Telefon: 0478-126 24

• Sibba Hanell - Biträdande rektor
    Förvaltning/Avdelning: Bikupan
    Telefon: 072 - 354 39 10

• Expedition Bikupan
    Telefon: 0478-126 25

Vill du skicka e-post till oss?

Personliga e-postadresser skapar vi med förnamn.efternamn@lessebo.se

Vet du inte vem du ska kontakta?
Skicka e-post till bun@lessebo.se

Kontakt Lessebo kommun