Nyängskolan innefattar anpassad grundskola samt anpassad gymansieskola, individuella program. Skolan erbjuder även fritidshemsverksamhet.
Alla elever arbetar utifrån den läroplan och de styrdokument som gäller enligt Skollagen. Vi lägger stor vikt vid och baserar stora delar av vår undervisning på livskunskap och att skapa en röd tråd från skola till vuxenliv.
De elever som inte uppnår grundskolans eller gymnasieskolans kunskapsmål på grund av en intellektuell funktionsnedsättning och/eller betydande och bestående begåvningsmässiga funktionshinder på grund av en hjärnskada har rätt att läsa enligt anpassade grundskolans läroplan. Ett beslut om mottagande i anpassad skola baseras på en utredning som består av en pedagogisk, en psykologisk, en social och en medicinsk bedömning. Det är vårdnadshavarna som ansöker om skolgång i anpassad grundskola.
På Nyängskolan har varje elev en mentor, som är elevens närmaste person i skolan. Mentorn skapar och upprätthåller en god kontakt med hemmet, följer elevens utveckling, upprätthåller individuell utvecklingsplan samt ser till att eleven har individuellt anpassade uppgifter.
Nyängskolan har inriktat sig på kommunikation/svenska och alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) genomsyrar vår undervisning. Vi använder oss av tecken som stöd och har speciellt anpassade datorprogram för bildstöd.
Vi lägger stor vikt vid och baserar stora delar av vår undervisning på livskunskap och att skapa en röd tråd från skola till vuxenliv. På Nyängskolan arbetar vi utifrån varje elevs behov och förutsättningar för att göra eleven så självständig som möjligt.
För att kunna möta alla elever har vi legitimerade pedagoger; förskollärare, grundskollärare, speciallärare och specialpedagog, och elevassistenter.