Inledningsvis kommer personal från Lessebo kommun att att knacka dörr men de som inte är hemma kommer att få lappar i brevlådorna med vilken tid man återkommer. Personalen från Lessebo kommun har bil och kläder med kommunens logga på, samt ID-kort. Varje besök tar runt 20 minuter.
Vattenmätaren säkerställer att ni som kund blir debiterade för rätt vattenförbrukning. Den har också inbyggd läckagevarning som kan ses i displayen på mätaren. En eventuell läcka eller rinnande toalettstol kan upptäckas i tidigt skede. Vattenmätaren är digital vilket gör att Lessebo kommun kan läsa av förbrukningen antingen med uppsatta master i området eller med bil som passerar fastigheten.
Förbered det här för att bytet ska gå så smidigt som möjligt
- Se till att inget är i vägen på mätplatsen. Bänkar, tvättmaskiner och andra föremål ska flyttas undan. Om mätaren är inbyggd eller placerad i ett trångt utrymme - kontakta VA-enheten för bedömning av eventuella åtgärder.
- Kontrollera att jordledning för elektrisk installation inte är ansluten till vattenledningen.
- Kontrollera att avstängningsventilerna innan och efter mätaren fungerar Om de inte fungerar kan inte mätarbytet göras. Kontakta valfri VVS-montör och byt dem innan mätarbytet. Kontrollera skicket på rörledningar före och efter mätaren. Om de verkar dåliga så kontakta valfri VVS-montör.
- Se till att det finns tillräckligt med belysning, helst permanent men åtminstone temporärt för bytet.
- Vi förbehåller oss rätten att underkänna en mätplats som inte uppfyller de krav som gäller. Vi lämnar då ett protokoll över anmärkningarna och mätaren blir inte utbytt. VA-enheten gör sedan en uppföljning av att bytet genomförs.