Utmaningen var tydlig. Minst en fysisk aktivitet varje dag. Och i minst 30 minuter. Syftet med utmaningen är att fler ska röra på sig mer. Och det verkar ha lyckats.
- Det kan vara svårt att komma iväg på sin rast i skolans värld, säger Lisa Mengel som är lärare på Kvarndammskolan. Det hade ju aldrig blivit så att vi tvingat ut oss i regn och rusk utan denna utmaning.
De aktiviteter som ingick var bland annat promenader, cykelturer, gym och simning. Våren delades in i tre perioder med delfinaler och med priser under hela perioden till de som lagt mest tid och även ett spurtpris för period tre. Bakgrunden till satsningen var att det fanns en sjukfrånvaro på skolan. Målet med utmaningarna var både att öka hälsan i personalgruppen men också att öka sammanhållningen.
- Utmaningarna har gett oss något mer gemensamt att prata om förutom arbetsplatsen, säger Nina Fransson som arbetar på Kvarndammskolan. Man kan ta en rast tillsammans och gå ut och gå. Det finns också dem som börjat göra fysiska aktiviteter tillsammans utanför arbetstid.
Nina Fransson har förutom de dagliga aktiviteterna också gått runt hela sjön Rottnen, en prestation i sig. Men i grunden har utmaningarna handlat om att göra något varje dag. Höja pulsen litegrann så att man blir piggare. Lisa och Nina refererar till undersökningar som visar på att studieresultaten blir bättre om man har regelbundna fysiska aktiviteter med pulshöjning. Både Lisa och Nina hoppas att utmaningarna kommer tillbaka till hösten.
Resultatlistan för våren blev en vinst för Lisa Mengel med över 227 timmars aktiviteter. På andra plats kom Annika Werner och på tredje plats Ulrika Lindblad. Spurtpriset för period 3 tilldelades Charlotta Andersson.