Mats Rosenkvist och Thore Aronsson från Successful Schools arbetar tillsammans med skolorna i Lessebo kommun för att genomföra ett lyckat utvecklingsarbete. I arbetet står klassrummet och läraren i centrum och där tät kontakt med närmsta chef är en del av receptet.
De aktiviteter som genomförs handlar om struktur och årsplanering av undervisning, nyckeltal och styrning. Grundtanken är att förbättring och utveckling inte är något som görs tillfälligt. Det görs varje dag, varje termin och med nytta för varje elev. Mats arbetar efter ett koncept som bygger på beprövade erfarenheter som har stöd i forskning kring framgångsrika skolor.
- Jag har träffat lärare, fackliga, skolpolitiker och chefer i skolan och jag upplever att det finns en växande samsyn kring att man behöver göra mer lika inom Lessebo kommuns skolverksamheter, säger Mats Rosenkvist. På ledningsnivå har man bekräftat att man vill fortsätta att förbättra skolan och att göra det genom att ta efter de karaktärsdrag som forskning visat att framgångsrika skolor har.
Redan tidigare har Lessebo kommun tagit fram en vision för skolverksamheten och med den finns en högre ambition kring kvalitetsarbete, undervisning och elevresultat, enligt Mats Rosenkvist.
- Det handlar om att börja ställa samma höga förväntningar på alla, det gör man inte överallt i skolsverige idag, säger Mats Rosenkvist. Tittar vi på vad forskningen säger så behövs förutom förväntningarna även tydliga mål samt strukturer och rutiner för vad som händer på skolan. Dessutom är fokus på undervisningen den mest outnyttjade möjligheten. Bara en av tio lärare i Sverige får feedback på sin undervisning. Just feedback, framåtsyftande återkoppling, till lärare är det starkaste verktyget för att förbättra elevernas inlärning.
Lessebo kommuns vision inleds med att det livslånga lärandet grundas tillsammans. Det är genom utmanande undervisning, kommunikation och kreativitet som alla inom skolan ska göra skillnad för sig själv och andra.
- Det handlar om tydligt ledarskap om man ska lyckas upprätthålla strukturen och rutinen på en skola, säger Mats Rosenkvist. Genom att skaffa sig koll på elevernas kunskaper hela vägen, genom att följa resultaten, göra analysen och arbeta med förbättringar. Det är ett hjul som snurrar och som man inte blir färdig med.
Mats menar att det måste vara fokus på det som sker i klassrummet och hur läraren kan vara den starka ledaren i rummet. Precis som det ska ställas höga förväntningar på eleverna så har eleverna rätt att ha höga förväntningar på undervisningen.
Under vårterminen 2019 kommer arbete ske kring lärares rutiner och redovisning till barn- och utbildningsnämnden som en del av arbetet i Lessebo kommun.