Glasriket redo för framtiden

Glasriket är ett välkänt begrepp och område med anor långt tillbaka. Glasproduktionen är väl känd och området har länge varit ett givet besöksmål för både dagsutflykter och långväga besökare. I dagarna öppnar Lessebo kommuns turistbyrå upp på ny plats, i Outleten i Kosta. En plats som har många besökare varje år. Lessebo kommun har satt som mål att bli 10 000 invånare (en ökning med 1200) till år 2025. Det kan tyckas högt, men med över en miljon besökare varje år är Lessebo en kommun som vågar tänka stort.

Vad är det bästa med Glasriket?

- Det är något magiskt med alla glasbruk och hyttor som finns här och som man kan njuta och där man kan se glasblåsning året runt, säger Bodil Askencrantz. För mig är det ren meditation att drömma sig bort i hantverket när den sirapsliknande massan förvandlas till gnistrande glas.

Bodil menar att Glasriket är ett område med fler sidor än glas. Naturen och historien är två sådana möjligheter.

- Det göms en unik historia i varje småländsk stenmur i Glasriket. Det är lätt att förstå hur Vilhelm Moberg hittade inspiration till sina romaner här, säger Bodil Askencrantz. Den trolska naturen är en av mina personliga favoriter, där finns äventyr för alla åldrar.

Har du någon speciell favoritplats i Glasriket?

- På våren är naturreservatet i Skärgöl min favoritplats, berättar Bodil. Då täcks marken med vitsippor och de gamla ekarna brer ut sina nakna trädkronor högt över huvudet.

Glasriket omfattar förutom Lessebo kommun även Uppvidinge, Nybro och Emmaboda kommuner, och tillsammans har man nu valt att fördjupa det strategiska arbetet med att utveckla destinationen. Bodil Askencrantz har ansvaret för frågan i Lessebo kommun och ser många möjligheter.

Varför är det viktigt att utveckla Glasriket som destination?

- Glaset är fortfarande den huvudsakliga anledningen till varför besökare väljer att komma just hit. Men området kan idag också erbjuda många aktiviteter och upplevelser i naturen, menar Bodil Askencrantz. Genom att utveckla destinationen kan vi få besökarna att stanna längre tid här. Och det genererar ju in sin tur högre intäkter.

- Och sen får vi inte glömma att besöksnäringen är Sveriges snabbaste växande näring och den erbjuder många arbetstillfällen, berättar Bodil.

Hur skapar man en gemensam vision för så många aktörer som ingår i projektet?

- Det är en utmaning som kräver hårt arbete. Men det finns en vilja att lägga ner den tiden och det finns medel avsatta för att satsa. Alla vill vara med på ett helt annat sätt än tidigare, säger Bodil. Vi har stöd från Svensk Destinationsutveckling AB som agerar processledare och hjälper oss att hitta rätt i samverkan.

Nyckel till utveckling av destinationen är samverkan, och en ökad samverkan näring och kommuner emellan vinner vi på många sätt på. Det är också samverkan som det gemensamma arbetet för att utveckla Glasriket bygger på.

- De investeringar som görs för besöksnäringen gynnar ju självklart våra besökare men i lika hög grad våra invånare, menar Bodil Askencrantz. Till exempel satsningar på friluftsområden, leder och cykelvägar som också gör Glasriket till en mer attraktiv plats att bo på.

Sist, vad är roligast med ditt jobb?

- Det är nog att få vara med och vara delaktig i utvecklingsarbetet av en plats som jag verkligen brinner för, säger Bodil Askencrantz. Glasriket har stora möjligheter som det går att göra mycket av.

Senast uppdaterad: 21 juni 2018
Publicerad: 21 juni 2018 kl. 08.39

Kommunikation

  • Anna Tigerström - Kommunikations- och marknadschef
    Förvaltning/Avdelning: Kommunledningsförvaltningen
    Telefon: 0478-125 11 Mobil: 070-948 64 88 (endast för sms)
    E-post: anna.johanssontigerstrom@lessebo.se

Vill du skicka e-post till oss?

Personliga e-postadresser skapar vi med förnamn.efternamn@lessebo.se

Kontakt Lessebo kommun

Lessebo kommun
365 80 Lessebo

Telefon: 0478 - 125 00
E-post: kontaktcenter@lessebo.se