Intervju: Pia Elmgren jobbar inom hemtjänsten och utgår från boendet på Runda vägen i Lessebo. Tillsammans med sina kollegor träffar hon dagligen cirka 125 personer på orten och hjälper till med det som behövs i vardagen. Sedan fyra månader har Pia och kollegorna nu sitt schema i telefonen och får via den information om vem man ska besöka och vad som ska utföras.
- En dag då jag jobbar tidigt inleds med en rejäl morgonrunda hos ett antal personer och då handlar det mycket om att hjälpa till med att komma upp ur sängen och att hantera mediciner, berättar Pia.
Efter ett sådant pass är det oftast dags för lite fika med kollegorna. Sen fortsätter dagen med ett lite längre pass, till exempel en större städning i två timmar.
- Efter lunch hinner jag med ytterligare ett par insatser som att gå och handla och ta en promenad.
Förutom de planerade insatserna hos olika personer bygger verksamheten mycket på de dagliga rundor som görs i samband med måltider och på morgon, eftermiddag och kväll.
- Det har varit både bra och dåliga förändringar med det nya systemet, menar Pia.
En stor skillnad är att det nu är tre personal som ansvarar för varje brukare och tidigare var det en, något som gett lite sämre kontinuitet enligt Pia.
- Sen är det mindre förutsägbart om vilket schema jag har och vilka personer jag ska träffa under en dag, fortsätter. Det är däremot positivt att ha en egen personlig telefon i arbetet, tidigare hade vi ett antal som roterade vilket gjorde det svårt att få tag på kollegorna.
- Det var en del inkörningsproblem, berättar Pia och fortsätter: Samtidigt är det bra att ha aktuell information om den person vi besöker med sig till skillnad mot tidigare då vi fick kolla upp det på kontoret.
- Det bästa med jobbet är att få hjälpa alla de gamla, de är så tacksamma, säger Pia. Och så har jag väldigt bra arbetskamrater.